Om kinderen goed voor te bereiden op de 21e-eeuwse samenleving is het belangrijk om deze vaardigheden een plek te geven in de kinderopvang en het onderwijs. Veel professionals lopen tegen de uitdaging aan hoe ze dit doelgericht en structureel vorm kunnen geven.
Rolf Connect ontwikkelingsmaterialenRolf Connect combineert fysieke en digitale ontwikkelingsmaterialen om de ontwikkeling van jonge kinderen een extra boost te geven. In deze video legt Lotje je uit hoe je Rolf Connect inzet in jouw groep.
Kinderen hebben een enorme creativiteit en fantasie. Wat je ook ziet of doet, een kind weet er altijd wel wat bij te vertellen. Deze fantasie en creativiteit komt perfect in uiting bij Rolf Connect Storytelling. Kinderen maken tijdens dit ontwikkelingsspel hun eigen verhaal, in de vorm van een babbelplaat, boek of een film. Bij het maken van een film kan ook een eigen verhaal worden ingesproken. Bekijk de video van Rolf Connect Storytelling.
Met Rolf Connect Getalbegrip en rekenen kun je op een frisse, speelse manier abstracte kennis laten landen bij kinderen. Bezig zijn met cijfers en rekenbegrippen wordt tastbaar, door de interactie met de HUB. De afwisseling van fysieke handelingen en digitale feedback werkt motiverend en uitdagend: ontdek rekenen ‘2.0’! Bekijk de video van Rolf Connect Getalbegrip en rekenen.
Rolf Connect Coderen is een krachtig onderwijsmiddel om kinderen te leren denken als een echte programmeur, te laten werken aan 21e-eeuwse vaardigheden, en zich goed voor te bereiden op een leven in een steeds meer digitale wereld. Geschikt voor 1 tot 2 kinderen vanaf groep 2 tot zelfs na groep 8. Ook geschikt voor kinderen die hoogbegaafd zijn. Rolf Connect Coderen is gekoppeld aan de doelen van het SLO. Bekijk de video van Rolf Connect Coderen.
Wat je ook doet, waar je ook bent… kleuren en vormen zijn overal. Voor jonge kinderen is het verkennen van kleuren en vormen die ze tegenkomen niet alleen leuk, het is een basisfactor in hun ontwikkeling. De Rolf Connect HUB koppelt een fysieke handeling aan een digitale terugkoppeling. Dit maakt de kleur- en vormbeleving intenser én effectiever! Rolf Connect Kleur en vorm zit bomvol leerzame, creatieve en uitdagende ontwikkelingsmaterialen en is een schoolvoorbeeld van dat spelend leren werkt. Dit alles onder een vriendelijk toeziend oog van een digitale coach. Leerdoelen van Rolf Connect Kleur en vorm primaire en secundaire kleuren kennen en benoemen vormkenmerken onderscheiden en overeenkomstige vormen herkennen 2D- en 3D geometrische vormen kennen classificeren met vormen en kleuren. Bekijk de video van Rolf Connect Kleur en vorm.
De Rolf groeipuzzels zijn tastbaar en dus niet digitaal. Ze bestaan uit vier lagen en laten de levenscyclus zien van een schildpad, een kikker, een vlinder en een lieveheersbeestje. Met ‘Augmented reality’ komen de puzzels tijdens het spelen indrukwekkend tot leven. Dat is niet alleen leuk om te zien, het stimuleert leren enorm door de impact van de beleving. Combineer de groeipuzzels met de (gratis) Rolf App. Ontdek de meerwaarde van de beleving en test wat je ervan hebt geleerd door de vragen te beantwoorden. De groeipuzzels zijn geschikt voor kinderen in de leeftijd van 3 tot 7 jaar. Bekijk de video van Rolf Connect – Groeipuzzel lieveheersbeestje.
Het rollenspel ‘boodschappen doen’ is voor veel kinderen een favoriete bezigheid. Het doet een beroep op veel verschillende vaardigheden. Met Rolf Connect zien we dat kinderen nóg fanatieker te werk gaan: ze gaan producten met een barcode zelf scannen en krijgen feedback op de aankopen die ze doen en op de berekening aan de kassa. Leren rekenen wordt zo een leuke en realistische ervaring. Het Barcodespel is geschikt voor kinderen in de leeftijd van 3 tot 7 jaar. Bekijk de video van Rolf Connect – Het Barcodespel.
Je haalt het meeste uit Rolf Connect als je een verbinding maakt met de échte wereld:
Werk je met Schoolwerk? Dan zie je in Schoolwerk de resultaten van de spellen die het betreffende kind heeft gedaan.
Bij alle Rolf Connect spellen maak je gebruik van de HUB. De Rolf Connect HUB is een educatieve spelcomputer die de verbinding legt tussen de actie van de leerling met de fysieke spelelementen en de digitale apps. Je schaft de HUB éénmalig aan en breidt deze uit met ontwikkelingsmaterialen naar jouw keuze.
Kinderen werken spelenderwijs aan 21e-eeuwse vaardigheden en krijgen direct feedback in het spel
Kinderen leren omgaan met digitale middelen
De leerdoelen van de ontwikkelingsmaterialen sluiten aan bij die van de SLO. Bekijk het vaardigheden-overzicht voor meer informatie