Hoe combineer je het leren van letters, samenwerken en een beetje bewegen in een leerzaam spel? Met de matten ‘woordjes lopen’ zijn verschillende oefeningen mogelijk waar deze ontwikkelingsdoelen in worden gecombineerd. Het voelt voor de leerlingen als een spel, tegelijkertijd is een waardevolle kennismaking met het alfabet!
‘Je bent er bijna, nog één letter. De ‘m’, ik zie deze letter. Kijk maar, daar!’ Isabel zet haar rechtervoet op het voetje met de medeklinker ‘m’. Karim roept vol vreugde: ‘Ja gelukt, je hebt het woord ‘kam’ gelopen. Eerst de letter ‘k’, daarna de ‘a’ en aan het eind de ‘m’. ‘K-a-m’ is het woord ‘kam’. Nu mag ik, ik het woordje ‘som’ ga ik lopen.
Kinderen lopen over de mat en zetten hun voet(en) op een medeklinker/klinker of lopen van de ene naar de andere letter om een woord te maken. Hun hele lijf wordt ingezet om letters en/of woorden te oefenen, te herhalen of te bedenken. De spellen die de kinderen spelen op de matten zijn aangepast op leeftijd en beschikbaar voor verschillende niveaus.
De matten zijn geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar. Het spel speel je met 1 tot 4 kinderen.
Er zijn 3 verschillende matten:
Taalontwikkeling: fonemisch bewustzijn en alfabetisch principe:
Sociaal- emotionele ontwikkeling:
Motorische ontwikkeling