Bewegend leren, waarbij kinderen bewegen tijdens de les, is niet meer weg te denken uit het primair onderwijs. Gelukkig maar, want (te) lang achter een tafeltje zitten is onnatuurlijk voor kleuters. Zij willen spelen, bewegen en samenwerken! Bewegen tijdens het leren zorgt voor meer plezier in leren en daarnaast tonen onderzoeken aan dat het leidt tot betere leerprestaties. Wil je weten hoe Piramide bewegend leren inzet tijdens taalactiviteiten? Lees dan snel verder.
Het kind raakt zijn energie op een prettige manier kwijt, wat maakt dat het leren beter gaat gedurende de dag. De doorbloeding verbetert, waardoor er een betere zuurstoftoevoer naar de hersenen ontstaat. Daarnaast onthouden kinderen de lesstof beter omdat er tijdens het bewegen herinneringen worden gemaakt die later makkelijk op te roepen zijn. En natuurlijk is bewegen gewoon leuk en gezond!
Ieder Piramideproject is voorzien van een groot aantal activiteiten waaruit gekozen kan worden bij het maken van de planning. Bewegend leren is hier vaak al een onderdeel van. Denk bijvoorbeeld aan de taalactiviteit ‘Pyjama uit en kleren aan’ in het project Kleding, waarbij de kinderen aan de hand van een versje met gebaren laten zien in welke volgorde ze zich aankleden.
Als de beweegactiviteit om iets anders dan taal draait, is het meestal eenvoudig om er zelf een taalelement aan toe te voegen. In het komende project Kunst zit bijvoorbeeld een sierlijke lintendans. Maak een taaluitstapje door opdrachten te geven als ‘Dans naar de blauwe lijn op de vloer’ of ‘Schrijf met je lint grote cirkels in de lucht’.
Bewegend leren komt niet alleen voor bij de activiteiten in de planner. Piramide gebruikt verschillende ontwikkelingsmaterialen die geschikt zijn om in te zetten bij bewegend leren op het gebied van taal:
De Windwaaierkaartjes van Piramide bevatten talloze leuke (taal)opdrachtjes die om bewegend leren draaien. Neem bijvoorbeeld het spelletje ‘Lettercowboys’, waarbij je samen met de kinderen letters op het plein schrijft met stoepkrijt. Nadat je een letter hebt genoemd (of laat zien) zoeken zij de letter en spuiten deze weg met een waterpistool. Plezier gegarandeerd!
Bewegend leren gaat vanzelf met de mat ‘Woordjes lopen’. Kinderen lopen over de mat en zetten hun voet(en) op een (mede)klinker of lopen van de ene naar de andere letter om een woord te maken. Het hele lijf wordt ingezet om letters en woorden te oefenen, te herhalen of te bedenken.
Deze prachtige set met 26 woordkaarten, één voor iedere letter van het alfabet, is breed inzetbaar bij bewegend leren. Zet bijvoorbeeld een aantal kaarten verspreid door de klas en noem een kaart hardop. De kinderen lopen naar de juiste kaart. Of omschrijf wat er op een kaart te zien is: het heeft mouwen, een capuchon en een rits en je trekt het aan als je naar buiten gaat. Wissel de bewegingen af en laat hinkelen, kruipen of achteruit lopen. Op de kaart zijn zowel het woord als een afbeelding ervan te zien, dus zowel de jongste als oudste kleuters kunnen probleemloos meedoen.
Deze mat van 1×2 meter bevat 54 foto’s en 2 losse kaartensets. Met de mat zijn allerlei leuke beweegspelletjes te doen. Kinderen lopen bijvoorbeeld over de mat tot je stop zegt en vertellen over de foto waar ze op staan. Of het ene kind kiest en benoemt een foto, waarna het andere kind de foto met het rijmwoord zoekt en daarop gaat staan. De kaartensets bevatten extra rijmfoto’s en uitgeschreven rijmwoorden, waardoor het spel wordt uitgebreid.
Piramide is hét educatief programma voor het jonge kind. Wil jij meer weten over Piramide? Bezoek dan de website of schrijf je in voor het webinar.