*Deze blog is afkomstig van de website van Zwijsen*
Op warme dagen kan een klaslokaal vol kinderen snel benauwd gaan voelen. Een goed moment om buitenlessen in te plannen, want wat is er nu fijner dan even afkoelen, uitrazen en ontspannen? In deze blog hebben we de leukste tips voor groep 1 t/m 8 voor je verzameld.
Buitenles is niet alleen leuk, maar ook nog eens heel goed voor de leerprestaties van kinderen. Ze onderzoeken, ontdekken en leren spelenderwijs en met plezier in de buitenlucht. Voor iedere jaargroep hebben we daarom tips en ideeën verzameld om buiten mee aan de slag te gaan.
Benodigdheden: stoepkrijt voor de hele klas. Deze les is gebaseerd op de schrijfmethode Pennenstreken en is goed voor de motoriek van de kinderen. In deze les krijgen alle kleuters een kaartje met daarop een figuurtje getekend: bijvoorbeeld streep, rondje, kommetje, boogje of golfje. De figuurtjes die je uitdeelt, vormen de grondvormen van de letters die we in ons schrift gebruiken.
Werkwijze: Alle kinderen krijgen een kaartje en mogen met stoepkrijt de speelplaats versieren met hun figuurtje. Na verloop van tijd ruilen de kleuters hun kaartje en gaan ze verder met een ander figuurtje. Stimuleer kinderen om het figuur in verschillende groottes te maken.
Een hinkelbaan met letters: leuk voor kinderen die net kunnen lezen en woorden herkennen. Download deze kopieerbladen en print ze uit. Deze les sluit aan bij de taal-leesmethode Veilig leren lezen. Later in het schooljaar kun je in plaats van letters ook moeilijke letterclusters toevoegen, zoals “str” en “fl”.
Werkwijze:
Benodigdheden: stoepkrijt voor de hele klas. Deze les is gebaseerd op de schrijfmethode Pennenstreken, is goed voor de motoriek van de kinderen en stimuleert het automatiseren van letters of woorden door middel van schrijven.
Werkwijze: Geef alle leerlingen stoepkrijt. Gedurende een korte tijd laat je alle kinderen op de speelplaats woorden schrijven bij alles wat zij op de speelplaats zien. Dat kan heel concreet een voorwerp zijn: ‘klimrek’, dat kan ook algemener zijn, zoals ‘zand’ of ‘wolken’. Ook de namen van leerlingen die op de speelplaats zijn, kunnen ze opschrijven. Bekijk samen met de kinderen (een deel van) de woorden.
Hierna verdelen de kinderen zich over de speelplaats. Iedere leerling kiest een (begin)woord, zet daar een streepje achter en schrijft dan een woord dat begint met de laatste letter van het woord dat al geschreven staat (dit woord hoeft niet op de speelplaats te zien te zijn): klimrek – kraal – lift – … Leerlingen schrijven zo reeksen van woorden. Na elk geschreven woord lopen zij door naar een ander woord.
Benodigdheden: stoepkrijt voor alle leerlingen. Deze les is gebaseerd op de schrijfmethode Pennenstreken, is goed voor de motoriek van de kinderen en stimuleert het automatiseren van letters of woorden door middel van schrijven.
En: kaartjes of briefjes met op elk kaartje een lastig spellingswoord. Neem hiervoor bijvoorbeeld woorden van de uitlegkaarten van Spelling in Beeld of de woorden van de recente lessen van een andere spellingsmethode. Elk groepje krijgt tien kaartjes met daarop telkens één woord.
Werkwijze: Aan de ene kant van het plein staan leerlingen in groepjes van drie bij elkaar achter een (krijt)streep. Aan de overkant van het plein is voor elk groepje ook een streep getekend. Alle groepjes krijgen een stoepkrijt een stapeltje kaartjes.
Op het teken van de leerkracht begint de estafette: leerling 1 van elk groepje draait het eerste kaartje om, bekijkt het woord, rent naar de overkant en schrijft daar het woord op de speelplaats, rent terug, geeft het krijtje door aan leerling 2 die het volgende woord bekijkt en aan de overkant van de speelplaats gaat opschrijven. Winnaar is het groepje dat het eerst alle woorden foutloos aan de overkant heeft opgeschreven.
Benodigdheden: Stoepkrijt voor alle leerlingen.
Mogelijkheden en werkwijze:
Benieuwd geworden naar de methode Pennenstreken?