Het zelf maken en vertellen van een verhaal kun je inzetten om aan taaldoelen en geletterdheid te werken. Maar hoe stimuleer je kinderen om zelf een verhaal te verzinnen én dit goed te verwoorden? Het antwoord hierop is Rolf Connect Storytelling. In deze blog lees je meer over de ontwikkelingsdoelen ontluikende geletterdheid, mondelinge taalvaardigheid en begrijpend luisteren en de ervaring van Juf Angelique.
Jonge kinderen zijn heel goed in het fantaseren en bedenken van eigen verhalen. Het goed verwoorden van deze verhalen is soms nog wel een uitdaging. Met Rolf Connect Storytelling gaan kinderen aan de slag met hun fantasie en creativiteit en zetten ze hun fantasie om naar een verhaal in de vorm van een babbelplaat, boek of film.
Digitale leermiddelen kunnen aansluiten op andere gebieden en doelen – en helpen kinderen om andere vaardigheden te oefenen. Het is niet of… maar en! Bovendien kan het combineren van een fysieke én digitale ervaring in één leermiddel een extra boost geven. Rolf Connect speelt hierop slim in. Het is deze combinatie die de lijn onderscheidt van het pure werken op bijvoorbeeld een iPad.
Benieuwd hoe Rolf Connect werkt? Bekijk de video van Storytelling.
Door het bedenken van een eigen verhaal en dit verhaal te maken met Rolf Connect – Storytelling stimuleer je de ontluikende geletterdheid bij kinderen:
Storytelling kan door 1 of 2 kinderen gespeeld worden. Als kinderen samen een verhaal verzinnen, moeten ze goed samenwerken. Ze moeten luisteren naar de ander en duidelijk verwoorden wat ze willen in het verhaal: In welke context speelt het verhaal zich af? Welke personen spelen een rol in het verhaal? Wat hebben deze personen aan? Welke emoties hebben zij? Het andere kind moet goed begrijpen welk verhaal hij/zij in gedachte heeft.
Babbelplaat
Met behulp van de blokjes op de HUB maken de allerjongsten een stilstaande voorstelling van één plaat. Ze kiezen de achtergrond, de personen en voorwerpen, zodat ze hiermee hun eigen verhaal aan de leerkracht of andere kinderen kunnen vertellen en aanwijzen.
Angelique: “Een eigen babbelplaat maken, is in mijn groep favoriet. Je kan er namelijk zelf een stilstaande voorstelling mee maken om over te babbelen. Zo zetten wij het bijvoorbeeld in: twee kinderen maken een verhaal over mensen of dieren. Ze kiezen dan een locatie. Dit vormt de basis voor de babbelplaat. Door er voorwerpen op de plaatsen ontstaan en verhalen. De babbelplaat slaan we op. Super handig om even samen met de kinderen na te praten. Wat vertellen ze over de gemaakte babbelplaat. Een ideaal observatiemoment.”
Film of boek
Voor het maken van een filmverhaal gebruiken de kinderen een aantal scènes. In iedere scène kiezen ze de achtergrond, personen en voorwerpen. Hebben ze het verhaal bedacht? Dan nemen ze het filmverhaal op. De kinderen bewegen de personen en voorwerpen terwijl ze het verhaal vertellen. Ze nemen dus hun eigen stem op! Daarna bekijken ze hun eigen film in de bioscoop terug.
Angelique: “Het maken van een digitaal stripboek bevat dezelfde onderdelen als de film. Echter is het nu mogelijk om tekstblokken toe te voegen aan de personen. Kinderen werken op deze manier aan het maken van een eigen verhaal. Ze bepalen het begin, midden en eind van het verhaal. Maar ook het inzetten van de emotie stenen geeft meer dimensie aan het verhaal. Ik vind dit vooral leuk voor de kinderen die willen beginnen met het maken van verhalen. Als het verhaal af is, streamen we dit naar het Digibord en kijken/ lezen we samen het gemaakte verhaal. Dit stimuleert andere kinderen om ook een eigen verhaal te maken.“
Angelique Teeuwen – Leerkracht en Wetenschap & Techniek-coach
Leerkracht unit 2 (4 – 7 jarigen) bij kindcentrum de Wouter in America van Dynamiek scholengroep. Mijn baan als leerkracht combineer ik door als Wetenschap&Techniek-coach te werken voor twee scholen. Daarnaast werk ik nog een halve dag als wetenschap en techniek inspirator voor Dynamiek Scholengroep en ben ik coördinator binnen STEAM Limburg. Mijn ambitie als Wetenschap&Techniek-coach/ inspirator is andere leerkrachten te inspireren en innoveren op het gebied van wetenschap en techniek.