Ieder jaar vindt in oktober de Codeweek plaats. De codeweek is een ideale gelegenheid om kinderen leren te programmeren en coderen. We hebben de leukste spelmaterialen voor je op een rij gezet om spelenderwijs te leren programmeren.
Technologie wordt steeds belangrijker in onze maatschappij. Daarom is het verstandig om kinderen op jonge leeftijd in aanraking te laten komen met programmeren en coderen. Het is al mogelijk om kinderen vanaf 4 jaar kennis te laten maken met programmeren door spelletjes en ontwikkelingsmaterialen. Met de juiste spelmaterialen leren kinderen met veel plezier de basis van programmeren.
Programmeren en coderen zijn totaal verschillend van elkaar. Met coderen schrijf je codes van de ene taal naar een andere. Bij programmeren programmeer je een machine met een reeks instructies om de machine te laten doen wat je wilt dat het doet.
De tijd van een ingewikkelde programmeertaal leren is voorbij. Het gaat erom dat kinderen de principes van programmeren begrijpen. Bijvoorbeeld: door logisch redeneren leren ze de juiste te stappen zetten om een probleem op te lossen. Wil jij kinderen leren programmeren? We hebben 4 materialen voor je op een rij gezet:
De Bee-Bot is een kindvriendelijke robot in de vorm van een bij. Kinderen kunnen de robot bedienen met de zeven knoppen op zijn rug. Om van punt A naar punt B te komen moet hij de Bee-Bot van tevoren de juiste commando’s geven. Door de verschillende matten kun je de Bee-Bot voor verschillende lessen gebruiken.
Maak een vliegende start met het Bee-Bot actiepakket:
• Bee-Bot klasse set 6 stuks met oplaadstation
• Bee-Bot los
• Bee-Bot en Blue-Bot transparante mat met vakverdeling
• Bee-Bot schuiver
Door te spelen met LEGO® Education Coding Express leren peuters en kleuters tijdens de fysieke lessen de belangrijkste concepten van vroeg codering: sequencing, looping en voorwaardelijke statements (Als…. Dan….).
Deze schildpad is zeer geschikt voor de allerjongsten. De besturing van de robot is heel letterlijk; je hoeft alleen maar op de pijltjestoetsen te drukken om een richting te kiezen. De pijltjestoetsen lichten op en maken geluid als ze ingedrukt worden.
Wat gebeurt er als de kinderen op dit knopje drukken? Gaat hij vooruit, achteruit, zijwaarts of draait hij rond? De kinderen kunnen speculeren, testen en evalueren hoe ze het naar een specifieke bestemming kunnen krijgen of gewoon vrijuit verkennen.
Met de gratis routekaarten lopen de kinderen een route over de mat op verschillende manieren.
Niveau 1: Route lopen over 6 vormen
Niveau 2: Route lopen over 6 gekleurde vormen
Niveau 3: Route lopen over 9 gekleurde vormen
Niveau 4: Eigen route lopen door te starten en te eindigen bij een gekleurde vorm
Kinderen kunnen ook zelf routes bedenken, tekenen en lopen.