Iets leuks maken voor Pasen betekent meestal: eieren verven en versieren met stickers en glitters. “Niets mis mee”, zegt onderwijsadviseur Evelien Hoekstra, “maar er is méér mogelijk met het paasthema. Zoals het maken van een paasverhaal voor de poppenkast. Tijdens onze bijeenkomsten Spelend leren in de 21e eeuw, merk ik dat er nog maar weinig poppenkast wordt gespeeld. Terwijl daar zoveel in zit: een verhaal uitspelen, fantasie gebruiken, stimuleren van de taalontwikkeling, overleggen met elkaar, inleven in het verhaal en creativiteit.”
Met de inzet van een iPad en een green screen kun je het poppenkastverhaal heel makkelijk filmen en terugkijken. Zo verrijk je het poppenkastspel met 21e eeuwse vaardigheden. Evelien: “Helemaal leuk wordt het als je de kinderen de hoofdrolspelers en voorwerpen zelf laat knutselen en deze op groene stroken op stokjes plakt. Speel vervolgens het verhaal, tegen een groene achtergrond, en film dit met de app. Voor de achtergrond download je een passende foto, zelfgemaakt of van internet.”
Ook al ben je misschien geen ICT-held, je zet met deze les wél een flinke stap in het ontwikkelen van 21e -eeuwse vaardigheden. En in de verrijking van je eigen kennis. Oh ja, stuur de filmpjes even door naar thuis, dan kunnen de ouders ook meegenieten.
Vrolijk Pasen!
Meer leren over 21st Century Skills?