In groep 2 krijgen kinderen interesse in de letters die ze om zich heen zien. Een mooi moment om ook de 26 lettervormen op een speelse manier aan te bieden in de groep. Hoe doe je dat?
Alpha en beta, alfabet…
Letters zijn hulpmiddelen om een gesproken klank weer te geven. Wij in Nederland doen dat met 26 tekens. Chinese kinderen leren in het lager onderwijs tot ongeveer 1000 karakters, nét voldoende om opschriften in etalages te begrijpen – maar onvoldoende om een krant of boek te kunnen lezen!
Tien procent van onze 15-jarigen heeft grote moeite om een boek als Pluk van de Petteflet te lezen. Analfabetisme en laaggeletterdheid bestaan nog steeds. Dus aandacht voor taalonderwijs is van groot belang.
In groep 2 krijgen kinderen interesse in de letters die ze om zich heen zien. Ze schrijven soms spontaan (vooralsnog) iets onleesbaar op hun tekeningen en ze zijn trots als ze proberen hun naam te schrijven. Een mooi moment om ook de 26 lettervormen speels aan te bieden in de groep.
Stel je voor! Op een nacht komt de letterfee op bezoek en versiert de klas met slingers van letters! Het begin van allerlei leuke letteravonturen die beginnen met het verkennen van letters, net zoals we vormen en kleuren hebben verkend.
Voor in de klas: lettervormen ontdekken
Knip of scheur de grote letters uit kranten en tijdschriften. Daarna sorteren we de vormen. Alle vormen van eenzelfde letter gaan we bij elkaar leggen. Dan maken we van de letters een grote collage en hangen die op het bord.
Voor in de klas: lettervormen ontdekken
Knip of scheur de grote letters uit kranten en tijdschriften. Daarna sorteren we de vormen. Alle vormen van eenzelfde letter gaan we bij elkaar leggen. Dan maken we van de letters een grote collage en hangen die op het bord.
De Letterkennis en de Letterweetjes in dit artikel komen uit het boek “26 letters en dan…”, van Magda Jacobs, Gerda Witte Kuijs en Petri Duysters.