Artificial Intelligence (AI) is overal en speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven – en in het onderwijs (en kinderopvang). AI biedt veel mogelijkheden. Maar met die mogelijkheden komen ook risico’s. Vooral in het onderwijs, waar gegevens van leerlingen en docenten op het spel staan. Recente zorgen, zoals die uit het DPIA-rapport over CoPilot, wijzen op serieuze vragen rond privacy en dataveiligheid. Daarnaast zijn er twijfels over de verregaande adoptie van technologie in het onderwijs. In deze blog bekijken we de risico’s én mogelijkheden, zodat jij beter geïnformeerd beslissingen kunt nemen. We bieden opties hoe je als schoolorganisatie veilig en verantwoord om kunt gaan met AI en hoe je keuzes maakt die passen bij jouw situatie.
De UNESCO raadt scholen af om leerlingen jonger dan 13 jaar generatieve AI te laten gebruiken. Een begrijpelijk advies, want kinderen zijn zich vaak niet bewust van de risico’s van het delen van persoonlijke informatie met een chatbot. Ze delen van alles, van hun favoriete kleur tot gevoelige informatie over zichzelf of hun familie.
Waarom zou je als school toch tools zoals ChatGPT en Gemini willen inzetten? Het antwoord ligt in het onderwijsdoel. Generatieve AI kan een krachtige tool zijn om creatief denken en probleemoplossend vermogen te stimuleren. Maar om dit veilig te doen, moet de school duidelijke grenzen stellen. Mocht je toch willen experimenteren, dan kun je digitale loslippigheid van leerlingen voorkomen door:
Ouders kunnen steeds kritischer worden op digitalisering, de borging van privacy en de invloed van technologie op hun kinderen. Het gebruik van generatieve AI op school kan vragen of zelfs weerstand oproepen. Hoe kun je ouders betrekken bij deze keuze en omgaan met bezwaren?
Het begint allemaal met bewustwording. Weten leerkrachten en leerlingen wat AI is en welke gegevens je veilig kunt delen? Zijn ze zich bewust van de subtiele manieren waarop AI in dagelijkse tools is geïntegreerd? Deze vragen staan centraal bij het gebruik van AI in het onderwijs. Daarnaast is het essentieel om afspraken te maken, zoals:
Door samen te werken – als schoolteam, ouders en leerlingen – kan AI een waardevolle toevoeging zijn aan het onderwijs. Het begint bij bewustwording, duidelijke richtlijnen en een gezamenlijke verantwoordelijkheid.