Gepubliceerd op 23 november 2022
Leestijd 10 min.

Ruimtes worden meer en meer multifunctioneel gebruikt door verschillende organisaties. De beschikbare ruimte op school, in de opvang of in het kindcentrum is schaars. Ruimte optimaal benutten vraagt om creatieve oplossingen. Maar hoe doe je dat, een speeluitdaging creëren in ruimtes die diverse functies en soms ook meerdere organisaties dienen? 

Dit was een uitdaging waar verschillende Belgische educatieve en culturele organisaties zich samen over bogen. Ze kregen de hulp van de Universiteit Antwerpen, designers én van kinderen zelf, om samen tot de ontwikkeling van de Hop Up Playgrounds te komen.

troeven3

Opzetten en opbergen is kinderspel

Met de Hop Up Playgrounds worden ruimtes in een mum van tijd omgetoverd tot uitdagende en gevarieerde speelomgevingen. Zelfs de kleinste kinderen kunnen met deze lichte materialen aan de slag. Bovendien zijn alle Hop Up Playgrounds compact op te bergen en makkelijk te verplaatsen dankzij de bijgeleverde trolley. De opbergruimte bedraagt slechts 1m². Ideaal voor multifunctionele ruimtes. Opgeruimd staat netjes!

De compacte verpakking en het gemak waarmee je de Playground opstelt en verplaatst, maken hem uiterst geschikt om in te zetten in multifunctionele ruimtes.

HopUp

Ideaal voor gedeeld gebruik

Hop Up Playground wordt geleverd op een verrijdbare trolley en kan daardoor met gemak gedeeld ingezet worden door verschillende organisaties. Duurzaam en kostenbesparend gebruik van infrastructuur stond voorop bij de ontwikkeling.

Ruimte als derde pedagoog

Kinderen krijgen met Hop Up alles in handen om zich te ontpoppen tot architect van hun eigen speel – en leerruimte. Met de neutrale materialen bouwen ze de gekste constructies die ze zelf bestemming én betekenis geven of nestelen zich in kleine hoekjes waar ze rust en geborgenheid vinden als er te veel prikkels zijn. Bouwen wordt onderdeel van het spel zelf. Het is veel leuker om postbode te spelen in een zelfontworpen kantoortje, met de brievenbus die je zelf bedacht hebt. Op die manier brengt Hop Up de intrinsieke kracht van kinderen naar boven. Denk maar aan wat Loris Malaguzzi zei over de ruimte als derde pedagoog: ‘materiaal en inrichting kan kinderen op een positieve manier prikkelen en uitdagen’.