Gepubliceerd op 7 oktober 2024
Leestijd 5 min.

*Deze blog is afkomstig van de website van Noordhoff*

Goed kunnen lezen is essentieel om vooruitgang te boeken bij ieder vak op school. De visie van Noordhoff is daarom ook: lezen = leren. Een verschil van één letter, maar eentje met grote gevolgen. Er gaat immers een wereld voor je open als je goed kan lezen. Voor sommige kinderen is dit jammer genoeg een ‘ver-van-mijn-bed-show’. Hoe ga je daar als leerkracht in het PO mee om? Kimberley Thijs (39), juf van groep 4 en taal-en leescoördinator op basisschool Op Dreef in Spijkenisse, vertelt hoe er op haar school met leesvaardigheid wordt omgegaan.

“Op onze basisschool ontmoeten leerlingen en ouders uit diverse milieus en godsdiensten elkaar. Voor een groot deel van de leerlingen is Nederlands niet de eerste taal. Sommige kinderen komen binnen met een achterstand in de Nederlandse taal. Dat betekent natuurlijk wel wat voor je taal- en leesonderwijs. Het team merkt dat er vooral kansen liggen op het gebied van leesvaardigheid, met name leesplezier. Wat je in de media langs ziet komen aan negatieve tendensen op leesgebied, herken ik deels wel.”

Lezen of gamen?

“Hoe vermaken kinderen zich vooral thuis? Met gamen! Een boek pakken? Een no-go! Kinderen motiveren om te lezen is een uitdaging. Op school richten we veel tijd in waarop we verschillende manieren van lezen aanbieden. Thuis lezen is een minder bekend fenomeen bij de ouders van onze leerlingen. Daarom informeren wij ze in samenwerking met de leesconsulent van de plaatselijke bibliotheek over het belang van (voor)lezen thuis. Dat dit een positief effect heeft op woordenschat, spelling en tekstbegrip. Nederlandse boeken zijn hiervoor niet eens per se noodzakelijk. Boeken in de eigen taal zijn voor de taalontwikkeling minstens zo belangrijk.”

Lezen = beleven

‘Juf, er zijn helemaal geen leuke boeken in de bieb!’ “Klinkt dat bekend? Een actuele boekencollectie is de sleutel tot leessucces! Mede door de inbreng van onze leerlingen lukt dit goed. De plaatselijke bibliotheek speelt voor ons ook een waardevolle rol. De leesconsulent bezoekt regelmatig onze klassen. Bijvoorbeeld om een poëzieles te geven. Geweldig! En soms gaan wij richting de bieb. Als er een schrijver op bezoek komt ofzo. Landelijke acties ter leesbevordering gaan uiteraard ook niet aan ons voorbij. De Kinderboekenweek heeft een centrale plek in onze planning en tijdens de Nationale Voorleesdagen wordt er extra veel voorgelezen.”

“We ervaren vooral leessucces in combinatie met de methode Nieuw Nederlands Junior. Per thema biedt de methode een boekenlijst. Veel titels worden door de bieb aan ons geleverd en krijgen een plek in de taal- en leeslessen. In groep 4 is er een les over het maken van een verslag aan de hand van een aantal plaatjes. Ik heb toen een informatieboek uit onze schoolbieb gepakt, waarin stap voor stap het groeiproces van een bloem werd beschreven. We bekeken samen de mooie illustraties, ik las een stukje voor en heb het boek gekoppeld aan de taalopdracht. Succes verzekerd! Kinderen willen dit boek meteen lezen of andere boeken die erop lijken.”

Lezen = delen

“Ik ben kinderboekenfan! Even verdwijnen in een verhaal. Heerlijk! Het helpt al enorm als je zelf uitdraagt dat je plezier beleeft aan lezen en uitlegt waarom je leest. Promoot verschillende soorten boeken waar je enthousiast over bent. Als ik dat doe en na afloop vraag wie het boek wil lezen, dan schieten bijna alle vingers de lucht in! Natuurlijk zijn er kinderen waarbij we minimale vooruitgang op leesgebied zien. Maar er is ook een groep die steeds meer plezier beleeft aan het lezen en technisch beter lezen. Ik zeg mijn klas vaak: ‘Je wordt pas ergens beter in als je het vaker doet.’ En dat geldt zeker ook voor lezen. Kilometers maken!”

Werken aan een leesvaardige toekomst: lezen = leren

Noordhoff helpt leerlingen en studenten om een betere lezer te worden. Op basis van wetenschappelijke inzichten en ervaring kiezen we de juiste ingrediënten om ons lesmateriaal verder te ontwikkelen. Dat doen we voor de doorlopende leerlijn: van leren lezen op de basisschool tot het begrijpen van studieteksten in het hoger onderwijs. Zo zorgen we voor betere motivatie, meer plezier, goed leesbegrip en grotere woordenschat.

Met Nieuw Nederlands Junior van Noordhoff werk je aan leesmotivatie.

Meer weten hoe dat werkt?

Bekijk het hier