De vakantie is voorbij en je maakt je klaar voor een nieuw schooljaar. Je hebt de warme overdracht met je collega achter de rug en nu sta je voor de uitdaging om van een nieuwe groep kinderen een hechte klas te maken. De eerste weken, de zogenaamde “Gouden Weken,” zijn cruciaal voor het vormen van een veilige en samenhangende leeromgeving. Maar met de toenemende invloed van de digitale wereld, vraag je je misschien af: hoe integreer je digitale middelen effectief in deze belangrijke periode? In deze blog ontdek je hoe je de fases van groepsontwikkeling uit het Tuckman model (1965), die veel worden gebruik tijdens de Gouden Weken, versterkt met digitale tools, zodat je een vliegende start maakt met je nieuwe groep.
De eerste fase van Tuckman’s model (1965), de forming-fase, draait om elkaar leren kennen en het leggen van een sterke basis. Na zes weken vakantie is het, ondanks dat de meeste kinderen elkaar vaak al kennen, belangrijk om hier aandacht aan te besteden. In deze fase leren de kinderen jou kennen en worden verwachtingen uitgesproken.
Deze fase ondersteun je digitaal door bijvoorbeeld de leerlingen een memoji (ook wel avatar genoemd) te laten maken, waarbij ze kenmerken van zichzelf toevoegen. Door de avatars te downloaden is het mogelijk voor leerlingen om in een Word- of Docs-bestand innerlijke kenmerken toe te voegen. De ontworpen avatar is ook te gebruiken voor de verjaardagskalender of een andere groepsactiviteit waardoor een persoonlijke en creatieve start wordt gemaakt.
In de storming-fase leren de leerlingen om te werken in een groep en gaan op zoek naar hun eigen rol binnen deze groep. De eerste (online) conflicten kunnen zich voordoen, wat een normaal onderdeel is van deze fase. Hier ligt de uitdaging om de groep naar de volgende fase, de norming-fase, te begeleiden.
Het is belangrijk om leerlingen in verschillende samenstelling te laten samenwerken. Er zijn verschillende digitale tools om wisselende groepjes te maken en zelfs AI kan je hierbij helpen. Zo kun je eenvoudig groepjes maken die passen bij de dynamiek van je klas.
In de norming-fase ontstaan gemeenschappelijke normen en waarden binnen de groep. Om ervoor te zorgen dat deze normen door iedereen worden gedragen, is het belangrijk om samen klassenregels op te stellen, inclusief afspraken over de online omgeving. Denk hierbij aan wachtwoorden die persoonlijk en veilig zijn en aan hoe kinderen online met elkaar communiceren.
Voor het online account van leerlingen is het extra van belang dat ze een wachtwoord hebben dat van henzelf is. Zij werken immers onder hun eigen naam en het account heeft een integratie met de Google en/of Microsoft omgeving.
Om de klassenregels levendig te houden kan het helpen om ze te visualiseren en op te hangen in de klas. Zodat kun je er eenvoudig naar kan refereren als dat nodig is. Canva is een ideale tool om aantrekkelijke posters te ontwikkelen die de regels duidelijk zichtbaar maken in de klas.
Daarnaast doet de mobiele telefoon zijn intrede al op steeds jongere leeftijd. Kinderen hebben een simkaart en communiceren via Whatsapp of Snapchat. Om aandacht te besteden aan hoe ze in groepsapps met elkaar omgaan heeft Kennisnet “Whatshappy” ontwikkeld, een tool die leerlingen bewust maakt van hun online communicatie.
De basis is gelegd en de leerlingen weten wat ze aan elkaar hebben en hoe ze met elkaar om moeten gaan. Als de eerste fase goed zijn doorlopen, ontstaat er een fijne (werk)sfeer in zowel de klas als online. Tijdens deze fase is het van belang om terug te grijpen op wat je in de norming fase met elkaar hebt afgesproken, maar om ook te blijven investeren in de groep door coöperatieve spellen en samenwerkingsopdrachten. De omgevingen van Google en Microsoft bieden uitstekende mogelijkheden om leerlingen samen te laten werken aan een opdracht. Dit versterkt niet alleen de samenwerking, maar bevordert ook hun digitale vaardigheden.