Het belang van digitale geletterdheid wordt steeds groter. Inmiddels weten jullie dat die uit diverse onderdelen bestaan. Maar hoe zorg je er nou voor dat kinderen digitale middelen praktisch en creatief inzetten? Hoe kunnen ze daarmee problemen oplossen? In onze blogreeks over digitale geletterdheid hebben we het over onderwerpen als digitale informatievaardigheden, ICT-basisvaardigheden en mediawijsheid. Deze keer staan we stil bij het onderdeel computational thinking.
Computational thinking gaat over denkvaardigheden en strategieën. Die helpen bij het (her)formuleren van complexe problemen, zodat een computer kan bijdragen aan het oplossen daarvan. Het gaat er dus vooral niet om dat je leert denken als een computer of dat je leert programmeren. Het gaat er eerder om dat je technologie gebruikt voor het oplossen van je probleem.
Wij durven wel te zeggen dat álle kinderen inmiddels weten hoe een computer of een iPad werkt. Maar zijn ze ook in staat om met deze middelen een probleem op te lossen? In het onderwijs kunnen we computational thinking onderbrengen in vier thema’s:
Meer weten over hoe je de iPad inzet voor digitale geletterdheid? En praktisch aan de slag gaan?