In een wereld waarin digitale technologie een grote rol speelt, is het van belang dat leerkrachten op de hoogte blijven van alles rondom digitale geletterdheid. Want digitale geletterdheid omvat alle kennis en vaardigheden die je nodig hebt om je in de digitale samenleving staande te houden en jezelf te ontwikkelen. In deze blog lees je een aantal mogelijkheden om deze essentiële vaardigheden te ontwikkelen.
Een van de mogelijkheden om je verder te verdiepen in de wereld van digitale geletterdheid is de Opleiding Digitale Geletterdheid Expert. Deze post-HBO opleiding is speciaal ontworpen voor leerkrachten en ICT-coördinatoren in het basisonderwijs die hun kennis willen verdiepen in digitale geletterdheid. De opleiding biedt een uitgebreid curriculum dat onder andere inzicht geeft in ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Dit stelt deelnemers in staat om een doorlopende leerlijn voor digitale geletterdheid op hun school te ontwikkelen en te implementeren.
Naast traditionele opleidingen zijn er ook innovatieve leerervaringen zoals de Cybersecurity Escape Game. De Cybersecurity Escape is een interactieve training gericht op het verhogen van bewustzijn over digitale veiligheid voor onderwijsprofessionals. Deelnemers worden in een klaslokaal ‘opgesloten’ en moeten aan de hand van spellen en activiteiten leren omgaan met cybersecurity en dataprivacy vraagstukken zoals datalekken en phishing. Deze 2,5 uur durende sessie biedt praktische ervaring met het herkennen en adequaat reageren op digitale bedreigingen, waarbij de focus ligt op het veilig omgaan met privacygevoelige gegevens en het versterken van wachtwoordbeveiliging.
Onder digitale geletterdheid valt ook mediawijsheid. Mediawijsheid omvat het beoordelen van media-inhoud, het begrijpen van media-invloeden op gedrag en het veilig gebruiken van sociale media en internet. Mediawijs zijn is van belang voor zowel leerkracht als leerling om beter om te kunnen gaan met de digitale wereld om ons heen. Apple heeft voor dit thema een activiteitenboekje uitgebracht waarin je vier opdrachten vind voor onder- en bovenbouw om aan de slag te gaan met mediawijsheid.
Wil je samen met de kinderen aan de slag? Maak ze mediawijs en leer ze programmeren met de modules van Blits Digitale geletterdheid. Je kunt de modules los inzetten of als onderdeel van de methode Blits voor studievaardigheden, ontwikkeld door Delubas. De modules over sociale media, programmeren (computational thinking) en ICT-vaardigheden zijn ontworpen om leerlingen effectief deel te laten nemen aan de hedendaagse digitale samenleving.
Interesse in Blits? Vraag dan een zichtzending aan. Daarin zitten onder andere twee proeflessen van de modules ‘Omgaan met sociale media’ en ‘Programmeren met Scratch’. Die geven je een goed beeld van de modules van Blits Digitale geletterdheid.
Kinderen krijgen bij het gebruik van media vaak dagelijks te maken met AI. Educatie over het herkennen van en omgaan met AI-gegenereerde content is daarom heel belangrijk. Uit een enquête van Netwerk Mediawijsheid blijkt bovendien dat 46% van de kinderen zich zorgen maakt over de toename van AI-gebruik. Met als belangrijkste argument: “Hoe weet ik straks nog of iets door mensen of machines is gemaakt?”
Om leerlingen hierbij te helpen, hebben de teams van Blink Wereld en Blink Lezen de lesspecial ‘AI of niet’ ontwikkeld. In deze les leren de kinderen hoe zij zelf AI-beelden kunnen herkennen. Wist je bijvoorbeeld al dat AI-tools heel slecht zijn in mensenhanden nabootsen? De kinderen verdiepen zich in het onderwerp door erover te lezen en testen hun kennis vervolgens in een klassikale quiz. Hiermee breng je in de klas het gesprek op gang over de vervagende grenzen tussen echt en nep. Deze lesspecial is geschikt voor groep 7 en 8. De inhoud sluit aan bij wereldoriëntatie, digitale geletterdheid én lezen.