Het atelier, ook wel de creatieve hoek, is één van de meest veelzijdige hoeken in je groepsruimte. Er gebeurt zoveel meer dan knippen, plakken en het ontwikkelen van de fijne motoriek! In deze fantasierijke hoek ontdekken kinderen hun creativiteit en zelfexpressie, leren ze zelfredzaam te zijn en mogen ze zich verwonderen over zintuiglijke ervaringen, texturen, geuren en kleuren.
Zowel in de kinderopvang als in het primair onderwijs is het atelier een waardevolle toevoeging aan een rijke leeromgeving. Maar hoe zorg je ervoor dat alle doelgroepen aan hun creatieve trekken komen in het atelier? Dat lees je in dit blog!
Voor peuters zal het atelier vooral gericht zijn op zintuiglijke verkenning en sensorische ontdekking. Zorg voor materialen met verschillende rijke texturen, geuren en kleuren. Let op: veiligheid staat altijd voorop, dus zorg ervoor dat je goed toezicht kunt houden op het atelier.
Met vingerverf en scheerschuim kunnen peuters zich heerlijk uitleven. Voeg eventueel een druppeltje voedingskleurstof of acrylverf toe aan het schuim voor een nóg groter wow-effect. Laat ze hun kunstwerken maken op een spiegel of een groot vel papier of karton. Kies ook eens voor gekleurd papier!
Zachte klei, zoals Creall Supersoft nodigt automatisch uit tot knijpen en kneden. De klei wordt warm tijdens het kneden, waardoor de ervaring verandert. Zonder dat je het aanmoedigt zal het waarschijnlijk niet lang duren voordat de eerste eenvoudige vormen, zoals bolletjes en sliertjes, gemaakt worden.
Hier komt de zand-watertafel natuurlijk uitstekend van pas! Spelen met water is altijd een feest. Met een druppeltje afwasmiddel zorg je weer voor hele nieuwe ervaringen, zoals de heerlijke geur en de sensatie van het sop. Je kunt normaal speelzand in de zand-watertafel doen, maar denk ook aan kinetisch zand of gekleurde rijst. Hiermee kunnen peuters voelen, scheppen, mengen en eenvoudige patronen of figuren maken.
Dunne, dikke, zachte, ruwe of kriebelige stoffen… leg ze in het atelier! Kinderen gebruiken de lapjes om te voelen en vergelijken. Ze rollen ze op en vouwen ze weer uit. Misschien leggen ze de stoffen wel aan elkaar vast en ontstaat er een lange weg van verschillende materialen en texturen.
Het verschil in ontwikkeling kan flink uiteenlopen, dus kijk altijd naar het individuele kind. Grijp waar nodig terug naar de peutermaterialen en sluit gaandeweg aan bij de materialen die meer geschikt zijn voor kleuters. De meeste kleuters zijn toe aan expressie en de ontwikkeling van hun motoriek. Zij hebben baat bij materialen zoals:
Zorg voor een rijk aanbod in materialen waarmee kleuters hun kunst- en knutselprojecten naar behoefte uit kunnen voeren. Denk bijvoorbeeld aan papier, karton, kleurpotloden, wasco, stiften, verf, lijm, wol, scharen, prikpennen en kosteloze materialen. Maar ook aan knopen, veren, steentjes, schelpen, waterverf, pastelkrijt, linten, klei, stofresten, wol en garen.
Kleuters kunnen prima uit de voeten met klei die iets harder is, zoals Creall Soft. Hun hand- en onderarmspieren zijn inmiddels wat meer getraind en hebben de uitdaging van klei met een stevigere consistentie nodig. Daag hen uit tot het maken van herkenbare figuren en vormen.
Met groot recyclemateriaal zoals dozen, kratten, grote stukken karton en rollen kunnen kleuters omvangrijkere creatieve projecten vormgeven. Knippen, plakken, verven, bouwen, stapelen, alles kan! Voorzie in bevestigingsmaterialen als touw, knijpers en tape.
Kijk eens met andere ogen naar de ontwikkelingsmaterialen die in je kasten staan! Materialen als ‘Kleur op een rij’ oefenen de primaire en secundaire kleuren en verdienen een mooie plek in het atelier.
Ook voor oudere kinderen blijft het atelier een zinvolle en welkome aanvulling op het lesprogramma. Zij werken met meer complexe materialen en technieken, zoals:
Organiseer projecten waarbij kinderen papier-maché gebruiken om bijvoorbeeld maskers of sculpturen te maken.
Bied stof, wol, garen, naaigerei en textielverf aan waarmee kinderen hun eigen kledingstukken, voorwerpen en accessoires kunnen maken. Denk ook aan technieken als wol vilten en vingerhaken!
Laat kinderen experimenteren met digitale kunsttools! Gebruik tablets en computers voor digitale kunst en animatie, en laat ze eenvoudige grafische ontwerpsoftware uitproberen. Op het internet zijn hiervoor gratis tools te vinden.