Gepubliceerd op 14 februari 2024
Leestijd 5 min.

In een wereld waar technologie zich met de snelheid van het licht ontwikkelt, is het belangrijk dat kinderen de taal van de toekomst leren spreken: code. Coderen is een onderdeel van programmeren. Het is het proces van het vertalen van een idee of oplossing naar ‘computertaal’, zodat de computer de opdracht kan uitvoeren. In dit blog ontdek je verschillende mogelijkheden rondom coderen, bekijk je aantrekkelijke materialen die je erbij kunt gebruiken en lees je hoe je STEAM in je onderwijs kunt integreren.

Waarom leren coderen op de basisschool?

Leren coderen is goed voor de algemene ontwikkeling. Het oefent logisch en kritisch nadenken, creativiteit, gestructureerd werken, stapsgewijs denken en het probleemoplossend vermogen. In deze digitale tijden zullen veel kinderen later voor een beroep in de technologie kiezen. Daarom is het slim om jongens en meisjes al op jonge leeftijd kennis te laten maken met coderen, zodat hun interesse gewekt wordt en ze enthousiast raken over dit toekomstgerichte en boeiende onderwerp!

Verschillende mogelijkheden van coderen

  1. Coderen zonder elektronica

De jongste kinderen op de basisschool leren het meest door te doen, door lekker actief bezig te zijn. Daarom is het belangrijk dat zij op een handelende manier kennismaken met coderen. Ontwikkelingsmaterialen die de beginselen van coderen oefenen mogen dus niet ontbreken in de kast! Denk bijvoorbeeld aan Coderen met stappen, waarmee jonge kinderen via pijlentaal hun weg zoeken naar een dier op een spelbord. Een logische opvolger is het wat abstractere Coderen met pixels, waarbij kinderen een eenvoudige binaire (wiskundige) code omzetten in een grappig pixelfiguurtje. Voor de wat oudere kinderen is BricQ Motion Essential een geweldig materiaal dat eenvoudige, hands-on leerervaringen biedt: ze zetten LEGO-stenen in beweging zonder dat er technologie nodig is.

  1. Coderen met elektronica

Zodra de basis van coderen beheerst wordt, kunnen kinderen geleidelijk overstappen naar elektronica. Bij het spel Coderen van Rolf Connect maken ze gebruik van een hub en een iPad, of een ander device met touchscreen. Samen met Lotje reizen kinderen door de ruimte, terwijl ze onderweg zoekgeraakte raketonderdelen terugvinden en zo leren coderen en programmeren.

Robots zoals Bee-Bot, Ozobot en Dash & Dot zijn programmeerbaar. Ze navigeren over allerlei verschillende doolhoven en lijntekeningen, voeren dansjes uit of maken zelfs muziek. Goed om te weten: met de meeste materialen is het eenvoudig om coderen en programmeren samen te voegen met het lopende onderwerp of thema. Zo rijdt Bee-Bot zijn routes bijvoorbeeld over een boerderij-, alfabet- of transparante mat, zodat ieder thema geïntegreerd kan worden.

STEAM

Als we het hebben over coderen, kunnen we niet voorbijgaan aan STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Dus: wetenschap, technologie, ontwerp, kunst en toegepaste wiskunde. STEAM-onderwijs stimuleert competenties als programmeren, samenwerken, creatief denken en onderzoeken. STEAM is de kers op de onderwijstaart: kinderen mogen ontdekken, proberen, spelen, fouten maken en opnieuw proberen!

Hier zijn wat leuke activiteiten en materialen die naadloos bij STEAM aansluiten:

  • SmartMax Click & Roll

Kinderen bouwen zelf de gekste magnetische constructies en ballenbanen met SmartMax Click & Roll! De staven en metalen ballen bieden een eindeloze reeks mogelijkheden.

  • Lego Education STEAM Park

Bij elk bezoek aan het STEAM Park verkennen kinderen spelenderwijs de wereld van STEAM. Terwijl ze attracties, games en evenementen bedenken en opbouwen, komen ze automatisch veel te weten over tandwielen, oorzaak en gevolg en probleemoplossing.

  • Greenscreenbox

Met de Greenscreenbox maken kinderen in een handomdraai gave greenscreenfoto’s en -video’s. Geen gedoe meer met groene doeken of groene muren! Het in elkaar zetten gaat eenvoudig en dankzij zijn compacte formaat staat hij gewoon op tafel.

  • Gigo lichtenergie en zonne-energie

Kinderen hebben plezier in het leren over wetenschap en techniek met de unieke creatieve lessen van Gigo 1240 Lichtenergie en zonne-energie. Ze leren over toepassingen van hernieuwbare energie zoals wind, hydro- en zonne-energie, maar ook over onderwerpen zoals chemische batterijen. Het zonnepaneel dat in deze set is bijgesloten kan niet alleen energie opwekken, maar het ook opslaan voor later gebruik! Kinderen ontdekken hoe handig zonne-energie is door het bouwen van een auto, een oplaadstation en een kabel-auto op zonne-energie.