Rekenen is een essentiële vaardigheid voor kinderen in de onderbouw van het basisonderwijs. Het automatiseren van rekenvaardigheden zorgt ervoor dat kinderen sneller, nauwkeuriger en met meer zelfvertrouwen rekenen. Maar hoe kun je dat op een leuke manier doen? De oplossing ligt in rekenspelletjes! Deze spelletjes helpen kinderen om belangrijke rekenvaardigheden zoals optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen op een speelse manier te automatiseren.
Hieronder vind je 10 rekenspelletjes die niet alleen effectief zijn, maar ook zorgen voor veel plezier in de groep!
Wat heb je nodig? Twee dobbelstenen.
Laat de kinderen om de beurt twee dobbelstenen gooien en de getallen optellen. Wie het juiste antwoord het snelst noemt, krijgt een punt! Dit spel kan eenvoudig worden aangepast door bijvoorbeeld aftrekken in plaats van optellen te gebruiken. Ook het aantal dobbelstenen kan variëren voor grotere getallen.
Wat heb je nodig? Kleine ballen (of pingpongballen) en een mand of emmer.
Leg een aantal ballen klaar in een mand. Noem een getal en vraag de kinderen hoeveel ballen ze moeten pakken om dat getal te bereiken. Bijvoorbeeld: “Pak 3 ballen en voeg daar nog 2 ballen aan toe.” Ze moeten het totaal aantal ballen tellen en het antwoord geven. Dit spel kan ook gebruikt worden voor aftrekken.
Wat heb je nodig? Kaarten met getallen en kaarten met rekenopdrachten (bijvoorbeeld 3 + 4, 7 – 2, etc.).
Maak paren van kaarten: één kaart met een getal en één kaart met een rekensom die dat getal oplevert. De kinderen draaien om de beurt twee kaarten om en mogen de kaarten houden als ze de juiste som en het juiste antwoord vinden. Wie de meeste paren heeft, wint het spel.
Wat heb je nodig? Een grote dobbelsteen en een startlijn en finishlijn op de vloer.
De kinderen gooien om de beurt met de dobbelsteen en rekenen het aantal ogen bij een getal dat ze al hebben. Het doel is om zo snel mogelijk bij de finishlijn te komen. Dit stimuleert snel denken en het automatiseren van optelvaardigheden.
Wat heb je nodig? Puzzels met rekenvragen (bijvoorbeeld 4 x 3, 12 ÷ 2).
Maak puzzelstukken met aan de ene kant een rekenvraag en aan de andere kant het antwoord. De kinderen moeten de stukjes correct combineren. Dit spel helpt kinderen om vermenigvuldigen en delen te automatiseren.
Wat heb je nodig? Een timer en een lijst met rekensommen (bijvoorbeeld optellen en aftrekken tot 20).
Geef de kinderen een lijst met rekensommen en zet de timer. Ze moeten zoveel mogelijk sommen goed oplossen binnen een bepaalde tijd. Dit bevordert snelheid en nauwkeurigheid bij het automatiseren van rekenvaardigheden.
Wat heb je nodig? Een zakrekenmachine of papiertjes met cijfers en rekensommen.
Laat de kinderen sommen maken door bijvoorbeeld getallen in te voeren op een zakrekenmachine of met de hand te rekenen. Dit spel introduceert niet alleen de rekenmachine, maar oefent ook de basisvaardigheden van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen.
Wat heb je nodig? Bingo-kaarten met getallen en een set van rekensommen.
In plaats van de gebruikelijke vakjes, maak je bingo-kaarten met getallen. Lees om de beurt rekensommen voor, en als het antwoord op een som op de kaart staat, kunnen de kinderen dat vakje afstrepen. Wie als eerste een volledige rij heeft, roept “Bingo!” en wint.
Wat heb je nodig? Kaarten met rekenopgaven.
De kinderen trekken om de beurt twee kaarten en moeten de sommen van de kaarten bij elkaar optellen of aftrekken. Dit kan variëren van eenvoudige getallen tot negatieve of grotere getallen voor extra uitdaging.
Wat heb je nodig? Een getallenlijn op de grond of op papier.
De kinderen springen naar het juiste getal op de getallenlijn na een rekensom. Bijvoorbeeld, als ze starten bij het getal 2 en je vraagt “Spring naar 2 + 3”, moeten ze naar het getal 5 springen. Dit actieve spel helpt kinderen om optelsommen te automatiseren en hun getallen te herkennen.
Met deze rekenspelletjes kunnen kinderen in de onderbouw op een speelse, actieve manier de basisvaardigheden van rekenen automatiseren. Door het oefenen en herhalen van rekenopgaven, zonder dat het als saai werk voelt, krijgen ze meer vertrouwen in hun rekenkunsten. Spelenderwijs wordt rekenen een vanzelfsprekende vaardigheid en krijgen kinderen niet alleen de juiste antwoorden, maar ook plezier in het proces zelf!